Nya namnet på Stockholm Open

Intrum Stockholm Open – det blir namnet på den anrika ATP-turneringen som 15-22 oktober avgörs i Kungliga hallen. I morgon presenteras Intrum som ny titelsponsor och det är ett led i företagets profilering av sitt nya varumärke.
Argentinas Juan Martín del Potro mötte amerikanen Jack Sock i Stockholm Open-final i Kungliga Tennishallen år 2016. I år hålls tävlingen under Intrums logga. — Foto: Jonas Ekströmer / TT

Affären har varit klar sedan länge och egentligen handlar det om att två av turneringens redan befintliga sponsorer byter plats. Tidigare titelsponsorn If blir huvudsponsor och Intrum går motsatt väg.

Redan kort tid efter det If beslutade att lämna som titelsponsor kom SO:s arrangör Lagardère överens med Intrum Justitia. Parterna hade för avsikt att presentera saken redan i augusti men Intrum Justitia har haft fullt upp med att få de sista bitarna på plats i pusslet som följde genom förvärvet av konkurrenten Linddorff.

Nu är det gjort och i morgon presenteras inte bara SO:s nya titelsponsor utan också det nya varumärket Intrum.

– Stockholm Open är en mycket bra plattform för lanseringen av vårt nya varumärke. Vi har varit en del av turneringens partnergrupp i femton år och har nu ett treårigt avtal som titelsponsor, säger Intrums kommunikationsdirektör Annika Billberg till IA.

Värt pengarna

Billberg vill inte uppge någon summa för titelsponsorskapet men säger:

– Stockholm Open är ett mycket fint och genuint idrottsevneemang. Det är en bra investering och väl värt pengarna. Vi får mycket tillbaka, både i termer av synlighet men också för att det är ett bra sätt att umgås med våra intressenter. Det är en plattform för möten med våra kunder och med folk vi vill anställa.

Intrum Justitia har under de sex senaste åren varit sponsor till ATP-turneringen Swedish Open i Båstad men var det inte i år och företagets totala kostnad för sponsorskap i svensk tennis blir inte högre nu än då företaget var huvudsponsor till SO.

– Vi har varit väldigt nöjda med Båstad. Men nu när den här möjligheten om titelsponsorskap i Stockholm kom valde vi att lägga våra resurser där. Givet att vi nu fokuserar på ett tennisevenemang blir investeringen inte så förändrad för vår del, säger Billberg.

 

Intrum i 23 länder

Hur ser Intrums sponsorskap i idrott ut i stort?

– Det handlar om 23 länder i Europa. I Sverige fokuserar vi på tennis, i Finland är vi mycket engagerade i ishockey och vi har gjort en del andra och mindre saker i centrala och södra Europa och oftast har det varit kopplat till fotboll.

Det blir Stockholm Open

Intrum Stockholm Open, med andra ord

Intrum Stockholm Open alltså. Men hur många kommer att säga det? Förmodligen lika många som under If:s 16-åriga titelsponsorskap sa If Stockholm Open. Ytterst få alltså.

Intrum Stockholm Open, med andra ord

På medieredaktioner har det under många år varit diskussion om hur man ska förhålla sig till sponsorsnamn. Men diskussionerna har inte resulterat i en entydig linje. Därför får Volvo Ocean Race heta just det medan Intrum Stockholm Open lär kallas Stockholm Open.

Sponsorer som inte får värdefull exponering av sitt varumärke samtidigt som andra får det har självklart all anledning att vara missnöjda. Enda garantin för att slippa bli offer för medias godtycklighet är att göra som Ericsson gjorde när företaget blev titelsponsor till WTA-turneringen i Båstad: att göra det nödvändigt att ha med företagsnamnet. Turneringen hette tidigare Collector Swedish Open men kallades inte för att annat än Swedish Open innan den blev Ericsson Open.

Även om Intrum inte kommer att nämnas i Stockholm Opens namn blir varumärket naturligtvis rikligt exponerat i Kungliga hallen och att turneringen tidigare i år tecknade tv-avtal med MTG Sport betyder självklart mycket i marknadsföringen.

Stockholm Open spelades första gången 1969 och blev 20 år senare en av ATP-tourens nio största turneringar. Men ett minskat tennisintresse i kombination med bankkrisen gjorde att ägarna – klubbarna Salk och KLTL samt Stockholms tennisförbund – efter några kraftiga bakslag ansåg sig tvingade att sälja statusen.

SO blev istället en av tourens 40 - talet turneringar i 250-kategorin och flyttade efter sex år i Globen tillbaka till Kungliga hallen, Där får åskådarna i år se bland andra fjolårssegraren Juan Martin del Potro, skönspelande Grigor Dimitrov och US Open-finalisten Kevin Anderson.

– Det blir en fantastisk start för lanseringen av vårt nya varumärke, säger Annika Billberg.

 

Jonas Arnesen
krönikör

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.