Miljonerna bakom sommarens höjdpunkt

Nedräkningen till sommarens EM för damer, 10-28 juli, är i full gång. Svenska Fotbollförbundet hoppas på både sportslig och ekonomisk framgång. Och det är den tolfte spelaren som ska fixa det.
Tre landslagstjejer, Marie Hammarström, Kristine Hammarström och Charlotte Rohlin, som hoppas få spela i damernas EM i fotboll 2013. Foto Adam Ihse, Scanpix

 
Elva heltidsanställda i EM-organisationen arbetar just nu under ledning av EM-generalen Göran Havik med att planera sommarens EM i fotboll för damer.  Lägg därtill cirka tusen personer, mest ideella men även professionella, i de sju kommunerna som är inblandade – Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Linköping, Norrköping och Solna (finalen spelas på Friends Arena) – så förstår vi vidden av arrangemanget.

Skapa ny publikkultur

- Vårt mål är att arrangera det bästa dam-EM hittills och på så sätt ska vi erövra mark för damfotbollen, både i Sverige och i övriga Europa, säger Göran Havik.

Nyckeln för att lyckas med detta är publiken, alltså fansen.

- Det finns ingen kultur av fans som reser till EM för att följa, och stödja, sitt lag och land. Det hoppas vi vara med och skapa. För Sveriges del handlar det också om att bidra med en tolfte spelare, att det svenska damlandslaget ska känna ett stort, extra stöd.

Pia önskar publiktryck

Göran Havik skickar därmed en smörpassning till förbundskapten Pia Sundhage, som tar emot den med orden:

- Det tackar vi för. Det vore härligt om vi kunde skapa ett publiktryck, en känsla av att vilja vara med om denna upplevelse. ”I have to be there”, som de säger i USA.

För att locka publiken erbjuder EM-organisationen ”familjevänliga biljettpriser” i spannet 100-200 kronor, oavsett match. Ungdomar under 16 år går in för halva priset, 50 kronor, oavsett kategori. Fotbollsföreningarna runt om i Sverige erbjuds föreningsbiljetter för 40 kr/st för barn, ungdomar och vuxna (lägsta kategorin), under förutsättning att de köper minst tio biljetter.

Egna camper på gång

Hittills har både publik- och mediaintresset varit stort. Två TV-team från Tyskland följde exempelvis det tyska laget på besök i Sverige för att inspektera sin förläggning och matcharenorna i gruppspelsstäderna Växjö och Kalmar.

Sverige, Norge och Danmark planerar egna camper, fan zones, det vill säga ställen att umgås, ladda inför matcherna och uppleva matcherna på storbildskärmar. Något som herrfotbollen så framgångsrikt skapat under EM och VM.

UEFA äger alla rättigheter och tar alla intäkter från TV, sponsorer och publik. I gengäld får Svenska fotbollförbundet kostnadstäckning. I ansökan presenterade förbundet en kostnadsbudget som Uefa granskade och godkände innan Sverige tilldelades arrangemanget. Budgeten är på cirka 65 miljoner kronor.

- Vinsterna vi gör är av andra slag, bland annat höjning av intresset, inspiration, kompetensutveckling, rekrytering och nya affärskontakter, säger Göran Havik.

Ny modell för mästerskap

Uefa arbetade fram denna modell för mästerskap under herr-EM-nivå för ett antal år sedan, efter att många nationsförbund flaggat för att den ekonomiska risken att arrangera pojk-EM, U21-EM eller dam-EM var för stor. Därmed minskade konkurrensen om att söka arrangemangen.

Med den nya modellen gör arrangerande förbund alltså ingen förlust. Hittills har intäkterna heller inte varit så stora att dessa arrangemang gett överskott.

Svenska fotbollförbundet, som vill att landets samtliga cirka 3 500 fotbollsföreningar ska utvecklas och må bra, får i rena pengar istället nöja sig med de 25 miljoner kronor man erhöll från Uefa efter herr-EM i Ukraina-Polen i somras. Mycket pengar, men ändå 13 miljoner kronor mindre än förbundet fick efter EM 2008 i Schweiz-Österrike, enligt uppgifter från Fotbollskanalen.se.

För de enskilda kommunerna som arrangerar gruppspel väntas EM bli en bra affär. Norrköpings kommun är ett exempel.

Kommunen investerar 3,5 miljon kronor i form av nytt naturgräs på Nya Parken. Enligt beräkningar kommer 10 miljoner kronor tillbaka i värdet av att synas nationellt och internationellt. Dessutom beräknas det lokala näringslivet omsätta 10 miljoner kronor på besökarna.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.