Entreprenörer bakom nordligaste banan

Midnattssolsloppet blir den första tävlingen när Skandinaviens längsta racingbana invigs 14-15 juni i Fällfors, Skellefteå. Då tävlar Sveriges racingelit på Drivecenter Arena, en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev verksamhet fram till avvecklingen 2006. Sedan fick Bengt Astergren en idé! På elva år har landningsbana, småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader förvandlats till en unik racing-anläggning.

Slutspurten pågår inför premiären av Midnattssolsloppet, fr. vänster: Jessica Karlsson och Kjell Dahlgren på Skellefteå Motorsällskap samt Daniel Wikgren och Jan Marklund på Drivecenter Arena.

Under 1960-talet kördes racingtävlingen Midnattsloppet på flygplatsen i Skellefteå. Sista tävlingen genomfördes 1969 och nu, 50 år senare är det dags igen. Totalt är ingår fyra klasser ingår i Midnattssolsloppet: TCR Scandinavia (tidigare STCC) samt GT4, Formula Nordic och Porsche Carrera Cup Scandinavia. Utöver tävlingarna har ett eventområde uppförts med med sponsorby, matmarknad, restaurangtält och musikunderhållning.

Ett jätte-projekt

Dessvärre får Bengt Astergren själv inte uppleva det. Han dog hastigt i fjol. Då var planerna långt gångna och STCC mer än intresserade av att skriva ett avtal. Men nye ägaren, Jan Marklund, tog över projektet och Drive Centers verksamhet. 

Nyligen blev det också definitivt klart att STCC skriver ett 10-årigt avtal med Midnattsloppet. Det första  nu den  15–16 juni 2019 och det räknas kosta 45 miljoner kronor att få banan klar i tid till dess.

Den nya banan är den enda norr om Stockholm som är godkänd i de tyngsta klasserna och blir med sina 4 235 meter den längsta i Skandinavien.

- Vi hoppas att en bana i norra Sverige ska locka en ny och stor publik och räknar med 12 000 besökare, men det kan bli ännu fler säger Jan Marklund, vd på Drivecenter Arena.

Projektet är stort och har pågått sedan 2018. Utbyggnaden omfattar bana, parkering, camping och andra faciliteter. Som mest har 60 arbetare jobbat på området och 20 företag ingått i projektet. Fällfors, som ligger 5 mil nordväst om Skellefteå har med sina 135 innevånare haft ett ökat inflöde i och med bygget.

Internationell karaktär

Banan har en internationell karaktär gällande form och längd. Längsta raksträckan är 950 meter. Där kan bilarna nå topphastighet, som ligger på mer än 250 km/h. I anslutning till banan har två läktare uppförts med 5016 numrerade sittplatser, och utöver det finns stora ytor för publiken.

- Arenan håller en nivå som gör att tävlingsklassen just under Formel 1 skulle kunna tävla här. Så i framtiden vill vi locka hit internationella tävlingar, säger Jan Marklund.

- Nu återstår de sista intensiva förberedelserna. Vi arbetar nära företag och föreningar för att få till ett lyckat evenemang. Jämför vi med 1969 så har tävlingen fått en ny skepnad, med snabbare bilar och ny bana – men folkfesten är densamma, säger Daniel Wikgren, banchef på Drivecenter Arena.

Sedan övertagandet 2008 har förvandlingen successivt pågått, anläggningen har stadigt förbättrats och nya planer har ideligen kommit och förvandlats.

Skellefteå Drive Center ligger på en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev officiellt verksamhet här fram till avvecklingen 2006. Sedan stod det övergivet fram till 2008 när Skellefteå Drive Center tog över.

Han såg möjligheterna

Företagets grundare, Bengt Astergren, såg enorm potential i området som utöver en fullt fungerande landningsbana hade gott om småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader.  

  • Korta fakta om bygget av banområdet

  • 3,5 km fiber har dragits runt området
  • 2,5 km näravspärringar ska upp
  • 3,5 km betongblock har placerats ut
  • Garagelänga med 20 garage har byggts
  • Ett torn för tävlingsledning finns numera
  • En sjukstuga har uppförts
  • Ett VIP-hus har köpts, flyttas via sjötransport och byggts upp
  • Toaletter/duschar är placerade i området
  • Ett infocenter har byggts

an Marklund blev över en natt operativt ansvarig för verksamheten i Fällfors och beslutade kort därefter att förverkliga drömmen om en racingbana – med pengar från familjens bolag: ”Det gick trögt att få in finansiering från annat håll och mitt tålamod räcker inte för att vänta så länge”. Foto: Megafonen/Tcr.se

Jan Marklund om jättesatsningen i Fällfors: ”Jag tror att många kommer gapa stort när de kommer hit”

2019-04-25 | Av: Magnus Lindkvist

INTERVJUN I Fällfors håller Skandinaviens längsta racingbana på att byggas – och den ska stå klar redan den 14-15 juni då Sveriges elit inom motorsport gästar för Midnattssolsloppet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.