Entreprenörer bakom nordligaste banan

Midnattssolsloppet blir den första tävlingen när Skandinaviens längsta racingbana invigs 14-15 juni i Fällfors, Skellefteå. Då tävlar Sveriges racingelit på Drivecenter Arena, en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev verksamhet fram till avvecklingen 2006. Sedan fick Bengt Astergren en idé! På elva år har landningsbana, småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader förvandlats till en unik racing-anläggning.

Slutspurten pågår inför premiären av Midnattssolsloppet, fr. vänster: Jessica Karlsson och Kjell Dahlgren på Skellefteå Motorsällskap samt Daniel Wikgren och Jan Marklund på Drivecenter Arena.

Under 1960-talet kördes racingtävlingen Midnattsloppet på flygplatsen i Skellefteå. Sista tävlingen genomfördes 1969 och nu, 50 år senare är det dags igen. Totalt är ingår fyra klasser ingår i Midnattssolsloppet: TCR Scandinavia (tidigare STCC) samt GT4, Formula Nordic och Porsche Carrera Cup Scandinavia. Utöver tävlingarna har ett eventområde uppförts med med sponsorby, matmarknad, restaurangtält och musikunderhållning.

Ett jätte-projekt

Dessvärre får Bengt Astergren själv inte uppleva det. Han dog hastigt i fjol. Då var planerna långt gångna och STCC mer än intresserade av att skriva ett avtal. Men nye ägaren, Jan Marklund, tog över projektet och Drive Centers verksamhet. 

Nyligen blev det också definitivt klart att STCC skriver ett 10-årigt avtal med Midnattsloppet. Det första  nu den  15–16 juni 2019 och det räknas kosta 45 miljoner kronor att få banan klar i tid till dess.

Den nya banan är den enda norr om Stockholm som är godkänd i de tyngsta klasserna och blir med sina 4 235 meter den längsta i Skandinavien.

- Vi hoppas att en bana i norra Sverige ska locka en ny och stor publik och räknar med 12 000 besökare, men det kan bli ännu fler säger Jan Marklund, vd på Drivecenter Arena.

Projektet är stort och har pågått sedan 2018. Utbyggnaden omfattar bana, parkering, camping och andra faciliteter. Som mest har 60 arbetare jobbat på området och 20 företag ingått i projektet. Fällfors, som ligger 5 mil nordväst om Skellefteå har med sina 135 innevånare haft ett ökat inflöde i och med bygget.

Internationell karaktär

Banan har en internationell karaktär gällande form och längd. Längsta raksträckan är 950 meter. Där kan bilarna nå topphastighet, som ligger på mer än 250 km/h. I anslutning till banan har två läktare uppförts med 5016 numrerade sittplatser, och utöver det finns stora ytor för publiken.

- Arenan håller en nivå som gör att tävlingsklassen just under Formel 1 skulle kunna tävla här. Så i framtiden vill vi locka hit internationella tävlingar, säger Jan Marklund.

- Nu återstår de sista intensiva förberedelserna. Vi arbetar nära företag och föreningar för att få till ett lyckat evenemang. Jämför vi med 1969 så har tävlingen fått en ny skepnad, med snabbare bilar och ny bana – men folkfesten är densamma, säger Daniel Wikgren, banchef på Drivecenter Arena.

Sedan övertagandet 2008 har förvandlingen successivt pågått, anläggningen har stadigt förbättrats och nya planer har ideligen kommit och förvandlats.

Skellefteå Drive Center ligger på en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev officiellt verksamhet här fram till avvecklingen 2006. Sedan stod det övergivet fram till 2008 när Skellefteå Drive Center tog över.

Han såg möjligheterna

Företagets grundare, Bengt Astergren, såg enorm potential i området som utöver en fullt fungerande landningsbana hade gott om småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader.  

  • Korta fakta om bygget av banområdet

  • 3,5 km fiber har dragits runt området
  • 2,5 km näravspärringar ska upp
  • 3,5 km betongblock har placerats ut
  • Garagelänga med 20 garage har byggts
  • Ett torn för tävlingsledning finns numera
  • En sjukstuga har uppförts
  • Ett VIP-hus har köpts, flyttas via sjötransport och byggts upp
  • Toaletter/duschar är placerade i området
  • Ett infocenter har byggts

an Marklund blev över en natt operativt ansvarig för verksamheten i Fällfors och beslutade kort därefter att förverkliga drömmen om en racingbana – med pengar från familjens bolag: ”Det gick trögt att få in finansiering från annat håll och mitt tålamod räcker inte för att vänta så länge”. Foto: Megafonen/Tcr.se

Jan Marklund om jättesatsningen i Fällfors: ”Jag tror att många kommer gapa stort när de kommer hit”

2019-04-25 | Av: Magnus Lindkvist

INTERVJUN I Fällfors håller Skandinaviens längsta racingbana på att byggas – och den ska stå klar redan den 14-15 juni då Sveriges elit inom motorsport gästar för Midnattssolsloppet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av kommande landslagsläger på Bosön, med planerad start under torsdagen, och  höstens landskamper väcker stor irritation hos Tommy Boustedt, förbundets generalsekreterare.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det blir ett handbolls-EM efter årsskiftet som inte liknar något annat. Med matcher i såväl Sverige, Norge som Österrike.  EM 2020 är sannerligen annorlunda. Det blir första gången som mästerskapet avgörs med 24 lag. 

Det blir en finalhelg med fem matcher – två semifinaler, final, bronsmatch och match om femte plats påTele2 Arena och förhoppningen är att 22 000 åskådare fyller läktarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

27 svenskar har den här sommaren tagit steget över till NHL. Nu ska klubbarna göra rätt för sig. Det handlar totalt om 82 milljoner kronor som svensk hockey  har rätt till.