Arenorna slåss om att locka Leksand

Kampen mellan arenorna i Stockholm finns där hela tiden trots att man både på Friends Arena och Tele2 Arena menar att de vänder sig till olika målgrupper. Men nu slåss de om att få Leksands hockey, ett av landets mest folkkära klubblag, som hyresgäst.
I mars spelade SM-finalen i bandy mellan Hammarby IF och Sandvikens AIK på Friends arena i Solna. Nu hoppas man på samma publiksuccé när en rink byggs och AIK-Leksand möts. Planerna är långt gångna. Foto: Anders Wiklund; Scanpix


Mora tog initiativ till mötet med Leksand i Globen i vintras. Det var fullsatt, en underbar stämning och
innebar en succé. Det gav mersmak.

Tillbaka i högsta serien

Nu är Leksand tillbaka i Hockeyligan, tidigare Elitserien, och det gör ju inte förutsättningarna sämre för en ny match i Stockholm.

Så många masar finns det i förskingringen och så många lämnar för den delen Siljan och vill uppleva ett nytt äventyr i huvudstaden.

Först var det diskussion om att möta Brynäs i Tele2 Arena utan att alla parter riktigt förmådde sätta fart på projektet och nå en överenskommelse.

Färdigt koncept

De ansvariga på Friends Arena såg sin chans och kom med idén att i stället spela mot AIK på en specialbyggd rink.

- Det som talar för AIK på Friends är att det är ett färdigt koncept, säger LIF:s klubbdirektör Anders Doverskog.

Klubbarna är positiva till idén och Friends Arena gör allt för att övertyga dem.

- Det blir en lite annan produkt än vanligt. Ett stort evenemang som drar mycket folk och som får mycket utrymme i media. Dessutom har det en ekonomisk uppsida om det drar mycket publik, betonar Doverskog i Dalarnas Tidningar.

Tjänade 1 miljon

- Vi tjänade drygt 1 miljon netto på matchen mot Mora. Det var mer än vi väntat oss, vi hade budgeterat för en halv miljon i vinst.

Han tror fullt realistiskt på 35-40 000 åskådare på Friends Arena.

- Det är två klassiska lag och om man marknadsför det på ett bra sätt tror jag absolut att det kan bli publikrekord.

Det publikrekord som man vill överträffa är drygt 31 000 åskådare när Frölunda mötte Färjestad på Nya Ullevi 2009.

Per Mårtensson (inte verifierad)

ons, 2013-06-26 18:28

1. Daladerbyt

Daladerbyt på Globen var mäktigt och Efterfesten med Rydell & Quick i Annexet med båda lagens supportrar tillsammans som vänner var imponerande.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.