Han blir ny försäljningsansvarig i AIK

Niklas Nestlander ska utveckla AIK:s förmåga att tjäna mer pengar nu när klubben flyttar in på Friends Arena, Sveriges nya nationalarena. I helgen var allmänheten välkommen att titta in och se härligheten. Niklas är lika nyfiken han och lika spänd som alla andra vad det ska bli av arenan.
Efter fyra år på Stockholms Globes Arena gtar Niklas Nestlander steget till AIK Fotboll och försäljningsansvarig på Friends Arena.


Grattis, Niklas Nestlander, Sales & Business Developer VIP Sales på Stockholm Globe Arenas, som fått nytt jobb som Kommersiell chef på AIK Fotboll från och med 1 oktober!

- Tack så mycket! Det känns bra.

Vad ska du göra på ditt nya jobb?

- Jag ska hjälpa AIK Fotboll att maximera intäkterna på den nya arenan, Friends Arena. Det innebär bland annat att arbeta med sponsorer, partners och biljettstrategier. Framför allt de två första områdena genom att utveckla VIP-delen. Även marknadsföringen av AIK kommer vara en del av mitt arbete.

Vad kan du tillföra AIK Fotboll?

- Jag har haft fyra väldigt lärorika år på Stockholm Globe Arenas och självklart tar jag med mig mycket från det. Jag hoppas komma med ett nytänk till AIK kring vad som är möjligt på en arena, eftersom jag jobbat på arenasidan i fyra år. Jag kan hjälpa till att maximera AIK:s närvaro på Friends Arena, men även hur klubbens sponsorer och partners kan synas bättre på själva arenan. Det kommer att stärka AIK Fotbolls relation med sina partners och sponsorer – och förhoppningsvis generera mer intäkter för alla. Sedan älskar jag försäljning och att göra affärer vilket det givetvis blir stort fokus på.

Du skickade ut ett mejl om ditt nya jobb dagen efter AIK:s seger över CSKA Moskva på bortaplan och därmed kvalificerat sig till Europa League. Medveten tajmning?
- Nej, det var faktiskt en slump, ha-ha. Den fredagen som jag gick ut med nyheten var min sista dag på Stockholm Globe Arenas.

Slutligen, vad är du mest nöjd med under dina fyra år på Stockholm Globe Arenas?
- Det är två saker. För det första är jag stolt över mitt arbete med ishockey-VM:s hospitalitydel, då vi för första gången själva hanterade paketering, försäljning, innehåll och leverans. Resultatet blev bra ekonomiskt och med väldigt många nöjda VIP-besökare.
– För det andra att jag varit med och byggt upp just hospitality inom Stockholm Globe Arenas. Den fanns inte när jag började. Vi hyrde i stort sätt enbart ut loger. När jag lämnar har vi 35 företag i Business Club och ett 25-tal hospitality-evenemang per år. Dessutom hann jag vara med och ta fram premiumytorna på nya Tele2 Arena, alltså de utrymmen där våra företagskunder ska representera med sina kunder.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.