Stjärnskådisen Borgs nya ansikte

Idrottsmodemärket Björn Borg inleder ett globalt samarbete tillsammans med skådespelaren Joel Kinnaman från början av 2020. Tennisspelaren  och världskändisen BjörnBorgs lyskraft är inte nog, nu anlitas Kinnaman som  företagets ansikte utåt.

Ett långsiktigt samarbete kommer att omfatta kampanjer och meddelanden i såväl betalda som ägda kanaler, där Joel Kinnaman blir det nya globala ansiktet för alla produktkategorier - underkläder och sportkläder.

Samarbetet syftar till att inspirera fler människor att träna genom att lyfta fram de många fördelarna med att träna; ett gemensamt mål som båda parter delar.

Ska starta träningskampanj

”Vi tror starkt på Joels förmåga att inspirera både män och kvinnor att börja träna och därmed må bättre. Tillsammans med vår egen och Joels övertygelse om att träning gör att människor blir bättre versioner av sig själva har vi hittat en naturlig och perfekt matchning. Vi är mycket glada och stolta över att involvera honom i vårt arbete, vår kultur och våra gemensamma mål ”, säger Henrik Bunge, VD på Björn Borg.

”Jag insåg snabbt att vi hade gemensamma värderingar och syn på träning - att det är en nyckel för att må bättre i livet. 

”Det faktum att Björn Borg också har en obligatorisk idrottstimme varje fredag visade mig att de ser allvar med sin ambition och sina mål”, säger Joel Kinnaman. 

”Att vara i form både mentalt och fysiskt har alltid varit viktigt för mig och är nu en stor del av min vardag som skådespelare. Därför känns det naturligt för mig att gå med Björn Borg i deras uppdrag att inspirera människor att träna för att må bättre ”.

Säljs på cirka tjugo marknader

Koncernen äger varumärket Björn Borg och dess kärnverksamheten består av underkläder och sportkläder. Där finns också också skor, väskor och glasögon genom licensinnehavare. Björn Borg-produkter säljs på cirka tjugo marknader, varav Sverige och Nederländerna är de största. Björn Borg-gruppen har verksamhet på alla nivåer från varumärke till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Den totala försäljningen av Björn Borg-produkter 2018 omfattade cirka 1,6 miljarder kronor exklusive moms på konsumentnivå. Koncernens nettoomsättning 2018 uppgick till cirka 710 kr med i genomsnitt 213 anställda. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.