Rekordsiffror, men Paulinho flyttar

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Häcken har lyckats locka publik till Bravida Arena på Hisingen samtidigt som klubben har byggt ett stort ekonomiskt fundament

Till bilden av Häcken hör också det faktum att Gothia cup fortsätteratt generera goda pengar. ”Över en tioårsperiod ligger vinsten på åtta-nio miljoner varje år, har generalsekreteraren Dennis Andersson tidigare bekräftat.

Men i dag är det försäljningschefen Thomas Andersson som är mest glad:

-Vi har inte enda sponsor, vi har hundra partners!

Affärsnätverk bakom framgångarna

Den ekonomiska framgången bygger bland annat på ett affärsnätverk.

– Kanske marknadens bästa . VI har vi lyckats nå fantastiska resultat, säger försäljningschef Thomas Anderson.

Sportsligt har BK Häcken tagit stora kliv de senaste tio åren där de dubbla cupgulden och andraplatsen i Allsvenskan 2012 sticker ut. Även försäljningen har ökat rejält – trots en hård konkurrens från iFK Göteborg och Frölunda Indians. 

Men på tio år har sponsorintäkterna ökat med imponerande 800 procent. Det har krävts  ett målmedvetet arbete, men kanske framför allt en tydlig strategi.

35 nätverksträffar

– För fem år sedan satte vi målet att vi till år 2021 skulle ha 30 miljoner i sponsorintäkter.

- - Vår grej är att ha bra kontakter med företag och genom affärsnätverket har vi byggt något som är unikt, precis enligt BK Häcken-andan som handlar om att försöka göra saker på ett annat sätt. Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi vill skapa Sveriges bästa affärsnätverk, säger Thomas Anderson. 

Omkring 35 nätverksträffar arrangeras årligen – hemmamatcherna är en del av dem men  Häcken anordnar också nätverksresor, en slags speed-dating för företag och en partnermässa där företagen ställer ut och andra företag bjuds in.

– I våra affärsnätverk skapas årligen nya affärer för cirka 300 miljoner kronor, hävdar Thomas Anderson.

 Häcken har under flera år arbetat med att försöka locka mer publik bland annat genom att skapa en helhetsupplevelse på Bravida Arena, ett arbete som också har gagnat försäljningen. Det har även varit betydelsefullt att klubben syns mer och har utvecklats i sina digitala och sociala kanaler.

SM-guld senast 2021

– Arbetet med vårt varumärke har varit superviktigt för oss. Nu vill företagen förknippas med oss eftersom det i sin tur stärker deras egna varumärken. Att vi har en strategi att ta SM-guld senast 2021 sporrar också våra partners att vara med på den här resan med oss.

Att det handlar om just partnerskap och inte ren sponsring är också en viktig del i framgången.

– BK Häcken har inte en enda sponsor, vi har i stället över hundra partners, det är en stor skillnad. Vi säljer inte enbart exponering, även om det också är viktigt, utan ett partnerskap måste också generera något tillbaka till företaget, säger Thomas Anderson.

Även om målet för 2021 redan är uppnått så handlar det inte om att slå sig till ro nu. 

– Vi kommer fortsätta utveckla vårt affärsnätverk, det är navet i våra partnerskap. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollstjejerna och ledarna i Piteås damfotboll var både besvikna och arga över det allsvenska spelschemat.

När programmet presenterades blev de inte bönhörda och och det blev omöjligt att pussla ihop bortamatcher och beta av flera lag under en och samma långresa.  

Men mitt i all upprördheten har flera personer hört av sig och velat hjälpa till. Nu är en hotellägare deras hjälte

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

39 kommuner kan bli Sveriges bästa idrottsstad 

För tionde gången ska SVT Sport  ranka och utse ”Sveriges bästa idrottsstad”.

För första gången klarar inte den forna stolta idrottsstaden Sundsvall kriterierna för att vara med i omröstningen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det är ett av de största sponsorkontrakten som har skrivits i Norden. Norske skidstjärnan Johannes Hösflot Kläbo är garanterad 25 miljoner kronor de närmaste fem åren efter en uppgörelse med bensinbolaget Uno-X

– Ett viktigt och stort avtal för mig, säger Kläbo till tidningen VG.

Och vad annat ska han säga…

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.