Rekordsiffror, men Paulinho flyttar
BK Häcken har en ekonomisk framgång som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.
Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.
Till bilden av Häcken hör också det faktum att Gothia cup fortsätteratt generera goda pengar. ”Över en tioårsperiod ligger vinsten på åtta-nio miljoner varje år, har generalsekreteraren Dennis Andersson tidigare bekräftat.
Men i dag är det försäljningschefen Thomas Andersson som är mest glad:
-Vi har inte enda sponsor, vi har hundra partners!
Affärsnätverk bakom framgångarna
Den ekonomiska framgången bygger bland annat på ett affärsnätverk.
– Kanske marknadens bästa . VI har vi lyckats nå fantastiska resultat, säger försäljningschef Thomas Anderson.
Sportsligt har BK Häcken tagit stora kliv de senaste tio åren där de dubbla cupgulden och andraplatsen i Allsvenskan 2012 sticker ut. Även försäljningen har ökat rejält – trots en hård konkurrens från iFK Göteborg och Frölunda Indians.
Men på tio år har sponsorintäkterna ökat med imponerande 800 procent. Det har krävts ett målmedvetet arbete, men kanske framför allt en tydlig strategi.
35 nätverksträffar
– För fem år sedan satte vi målet att vi till år 2021 skulle ha 30 miljoner i sponsorintäkter.
- - Vår grej är att ha bra kontakter med företag och genom affärsnätverket har vi byggt något som är unikt, precis enligt BK Häcken-andan som handlar om att försöka göra saker på ett annat sätt. Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi vill skapa Sveriges bästa affärsnätverk, säger Thomas Anderson.
Omkring 35 nätverksträffar arrangeras årligen – hemmamatcherna är en del av dem men Häcken anordnar också nätverksresor, en slags speed-dating för företag och en partnermässa där företagen ställer ut och andra företag bjuds in.
– I våra affärsnätverk skapas årligen nya affärer för cirka 300 miljoner kronor, hävdar Thomas Anderson.
Häcken har under flera år arbetat med att försöka locka mer publik bland annat genom att skapa en helhetsupplevelse på Bravida Arena, ett arbete som också har gagnat försäljningen. Det har även varit betydelsefullt att klubben syns mer och har utvecklats i sina digitala och sociala kanaler.
SM-guld senast 2021
– Arbetet med vårt varumärke har varit superviktigt för oss. Nu vill företagen förknippas med oss eftersom det i sin tur stärker deras egna varumärken. Att vi har en strategi att ta SM-guld senast 2021 sporrar också våra partners att vara med på den här resan med oss.
Att det handlar om just partnerskap och inte ren sponsring är också en viktig del i framgången.
– BK Häcken har inte en enda sponsor, vi har i stället över hundra partners, det är en stor skillnad. Vi säljer inte enbart exponering, även om det också är viktigt, utan ett partnerskap måste också generera något tillbaka till företaget, säger Thomas Anderson.
Även om målet för 2021 redan är uppnått så handlar det inte om att slå sig till ro nu.
– Vi kommer fortsätta utveckla vårt affärsnätverk, det är navet i våra partnerskap.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar