Privatpersoner blir ambassadörer

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebro har inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna. Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Örebro slott är en pärla som lockar åtskilliga människor. Foto: Ove Lundqvist

För att på riktigt kunna representera sin stad får personerna nu i sommar vara med om ett stort antal upplevelser.

Örebrokompaniet såg ett behov att både bygga stolthet för Örebro hos de egna invånarna, men också fortsatt spinna på den positiva bild många har av Örebro just nu i syfte att ytterligare visa på stadens attraktivitet. Exempelvis utsågs Örebro till Sveriges hetaste stad för turister 2019. Och vilka skulle vara bättre på att guida, representera och dela med sig av lokala smultronställen än örebroarna själva?

– Vi vill på ett smart sätt kombinera syftet att bygga stolthet för Örebro hos örebroarna, och samtidigt ta ett nytt grepp i hur vi delar med oss av staden till alla våra besökare,säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet, och fortsätter:

– Vi sökte Ambassadörer i fem kategorier, där ansökan var öppen för alla. Nu har vi utsett fem örebroare som fått hedersuppdraget att uppleva, berätta och sprida bilden av Örebro – precis som de vill. Det är på samma gång läskigt som spännande att släppa taget om vad vi kommunicerar om staden. Samtidigt vet vi att de mest trovärdiga källorna i alla städer man besöker runt i världen är de som faktiskt bor där.

– Kampanjen fungerar som en flerstegsraket där Örebrokompaniet först vill stärka stoltheten hos Örebroarna själva. Därför varför det primärt viktigt med lokal synlighet. Ansökan har spridits via sociala medier och traditionell annonsering samt pressinsatser. 

Idrottsturismen i Örebro består traditionellt och främst av eliklubbarna i fotboll(ÖSK och Kif Örebro) och ishockey (Örebro HK)

– Vi har ingen enorm budget, men genom att göra den här frågan till ett lokalt allmänintresse har vi fått med oss lokalmedia. Det här handlar om att stärka relationen mellan Örebro och örebroarna. Nästa steg är att skruva så vi även når ut nationellt. Nu är våra ambassadörer i full färd att upptäcka sin egen stad och vi är väldigt nöjda med de genomslag och den uppmärksamhet vi redan lyckats skapa, trots att det här initiativet bara är i sin linda, avslutar Louise Anestad. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.