Sportgiganten växer i Sverige

En allt större aktör inom sportindustrin, ett bolag som återkommer ideligen i nyhetsrapporteringen och som växer stadigt. Friends Arena, Båstad, golftävlingar, allsvenska fotbollslag, senast i hockey. Nu rustar Lagardère-gruppen.
Fransmannen Arnaud Lagardère är vd för sportgiganten som tar allt större marknadsandelar i Sverige..

 

För första gången släpper Lagardère fakta om sin egen verksamhet. En aktör som tar över allt mera inom svensk idrott och på flera plan.

Nytt varumärke 

Skälet till en mera offentlig roll är att koncernen samlas under nya varumärket Lagardère Sports and Entertainment. Nytt namn och nytt varumärke ska spegla en integrerad affärsmodell

- Vi förenar våra krafter för att bli starkare och mer flexibla, och för att kunna ta tillvara på de växande möjligheterna i sport- och underhållningssektorn, säger företagets vd Arnaud Lagardère.

I Sverige får Lagardère Sports en allt mera framträdande roll. Företaget syns allt mera frekvent och inom allt flera sporter.

Allt större i Sverige

if Stockholm Open (ATP Stockholm), Skistar Swedish Open (ATP Båstad) och Swedish Open Women (WTA Båstad), Nordea Masters (European Tour Sweden), Helsingborg Open (Ladies European Tour), Vattenfall World Triathlon Stockholm och Velothon Stockholm – där ansvarar Lagardére för mediarättigheter och produktion. 

Utöver det representerar Lagardère Sports fotbollsklubbarna AIK, Halmstad och Helsingborg samt Modo Hockey. Därtill är Lagardère Sports ansvarigt för driften vid Friends Arena.

Däremot har inte Lagardère Live Entertainment idag ingen verksamhet i Sverige.

Samlar alla dotterbolag

Nu samlar denna gigant inom sport- och underhållningsindustrin all verksamheten under ett gemensamt varumärke: Lagardère Sports and Entertainment och ersätter Lagardère Unlimited.

Sportfive, World Sport Group, IEC in Sports, Sports Marketing and Management och Lagardère Unlimited Inc., ingår i Lagardère Sports, medan alla underhållningsverksamheter hamnar under Lagardère Live Entertainment.

- Sport och underhållning finns i vårt DNA. Vi har en rik historia som inleddes för nästan 50 år sedan. För att befästa våra ambitioner har vi gjort en rad strategiska förvärv, påpekar Arnaud Lagardère.

I Sverige har företaget exempelvis köpt upp IEC in Sports och PR Media.

- Lanseringen av vårt gemensamma varumärke är en logisk och nödvändig följd av en pågående integrationen.

Offensiv 2006

Det var Arnaud Lagardères pappa, Jean-Luc Lagardère, som en gång startade resan. Allt började för 50 år sedan då grundaren och hästuppfödaren bildade Matra Sports, bilföretaget Matras motorsportavdelning.

2006 inleddes den verkliga offensiven för Lagardère-gruppens fjärde affärsområde, Lagardère Unlimited, då Sportfive förvärvades. Sedan dess har Lagardère stärkt sin position i sportbranschen med en rad strategiska förvärv, som köpen av IEC in Sports i Sverige, Upsolut i Tyskland, World Sport Group i Asien och Best och Gaylord i USA.

I dag finns företaget med över 60 kontor och 1 600 anställda i 25 länder.

Thomas Ejderhov

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Önskemålet har funnits länge i Sverige.Nu kan drömmen bli verklighet. En modern velodrom planeras i en multiarena i Jönköping, där det även ska byggas ett hotell invid. Detta lyft för svensk cykelsport kan stå klart i Jönköping 2026. "En sådan samlingsplats kan vara helt avgörande för att utveckla svensk cykel”, säger Svenska Cykelförbundets ordförande Stefhan Klang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.