Sponsorjättens genombrott i Sverige

AIK blev första klubb att skriva avtal med sponsorjätten Sportfive. Nu följer Helsingborg efter och Norrköping står på tur. Lagardéres dotterbolag har avsikten att få marknadsavtal med samtliga svenska klubbar.
På nya Olympia ska sponsorjätten Sportfive bli en partner till Helsingborgs IF.

 

Modellen är den att Sportfive helst tar över marknadsarbetet eller jobbar vid sidan av säljavdelningen i respektive klubb. Med flera föreningar är affärsidén den att större bolag och större pengar ska bli möjliga.

Kommer inte längre regionalt

- Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen, säger Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson till Fotbollskanalen.

Internationellt är Sportfive etablerat i flera länder. I Tyskland har företaget haft framgång och jobbar i dag tätt med 15 föreningar. I Sverige har det varit trögare. Företaget vill helt enkelt bli ansvarigt för marknadsarbetet och det sker via så långa avtal som tio år. 

Ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige är Fredrik Hellqvist, tidigare journalist och senast vd vid Nordea Masters i golf. Vad han och Sportfive betonar är företagets erfarenhet och stora nätverk, både nationellt men även internationellt. 

En större marknad

Sportfive får via ett avtal med klubben tillgång till de kommersiella rättigheterna och kan därmed erbjuda dem på en större marknad. Ju flera klubbar ju mer intressant för stora företag, är affärsidén.  Men det gäller att Sportfive verkligen utvecklar säljverksamheten och når de nivåer som parterna har enats om. Sker inte det då blir det inga pengar varken till Sportfive eller klubben.

- Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till Fotbollskanalen.se i december.

I Sverige har klubbarna uppvaktats i ett år, men många har avvaktat. Att AIK blev först har sin förklaring i att klubben är hyresgäst på Friends där moderbolaget Lagardére sköter driften.

T.S (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 11:46

1. Då vill det ju till att det lönar sig också - MINST SAGT!!!!!

Vill ju verkligen också till att detta ger det resultat som förväntas/ krävs i sammanhanget - annars är det ju i slutändan bortkastat/ värdelöst. Ja, hoppas innerligt att klubbarna som inleder detta samarbete VERKLIGEN vet vad de gör som sagt!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.